Metsäyhtiön muutosmatka metsä- ja luontopääomayhtiöksi – Finsilvan ensimmäinen vuosi uudella strategialla

Saimaan kauniita maisemia

Suomen 4. suurin metsänomistaja, Finsilva Oyj, suuntasi vuosi sitten strategisen painopisteensä perinteisestä metsätaloudesta kohti metsä- ja luontopääoman monipuolisempaa ja kestävämpää hyödyntämistä. Takana on nyt vuosi uuden strategian mukaista toimintaa – miten metsäyhtiön muutosmatka on alkanut?

Finsilva uudisti strategiansa keväällä 2022. Strategian avulla Finsilva tekee muutosmatkan perinteikkäästä metsäyhtiöstä kokonaisvaltaiseksi metsä- ja luontopääomayhtiöksi. Finsilvan visiona on olla tunnettu edelläkävijä ja mielipidevaikuttaja kestävän metsä- ja luontopääoman vastuullisessa ja monimuotoisessa hyödyntämisessä.

– Strategiaa on lähdetty toteuttamaan määrätietoisesti, ja strategiset painopisteet ovat ohjanneet toimintaamme. Yrityksen brändin ja tunnettuuden vahvistamisen eteen tehdään töitä päivittäin. Esimerkkinä tästä uudistimme syksyllä verkkosivumme ja sosiaalisen median näkyvyytemme on noussut uudelle tasolle, Finsilvan toimitusjohtaja Juha Hakkarainen kommentoi.

Finsilva haluaa toiminnallaan näyttää suuntaa koko metsäteollisuudelle ja -taloudelle. Uuden liiketoiminnan kehittämisessä merkittävä painopiste on ollut uusiutuvan energian mahdollistamisessa.

– Finsilvan metsätilakokonaisuudet tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia niin tuulivoiman kuin aurinkovoiman kehittämiselle. Olemme myös aktiivisesti kehittäneet ja hakeneet malleja ilmasto- ja monimuotoisuuskompensaatioille, Hakkarainen kertoo.

Merkittävänä osana strategiaa Finsilva on nostanut vastuullisuuden ja monimuotoisuuden osaksi kaikkea toimintaa. Osana tätä prosessia Finsilva julkaisi monimuotoisuus- ja ilmasto-ohjelman.

– Toteutamme syksyllä skenaariotarkastelun, joka kertoo miten Finsilvan metsien monimuotoisuus tulee ohjelman toimenpiteiden ansioita kehittymään vuoteen 2050 mennessä, Hakkarainen toteaa.

Finsilvan liiketoiminnan merkittävin osa on kestävä metsätalous. Siihen liittyviä toimintamalleja Finsilva kehittää yhdessä kumppaneidensa, erityisesti Metsä Groupin sekä tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden kanssa.

– Vuonna 2022 Finsilvan metsätalousliiketoiminta teki yhden historiansa parhaista tuloksista. Finsilva Oyj:n vuoden 2022 tilikauden liikevaihto oli 27,3 miljoonaa euroa ja voitto reilut 14,6 miljoonaa euroa, Hakkarainen sanoo.

toimitusjohtaja Juha Hakkarainen, Finsilva Oyj
juha.hakkarainen[ät]finsilva.fi

Lue myös:
Finsilvan strategia 2022–2027
Finsilvan monimuotoisuus ja ilmasto-ohjelma
Finsilvan talouden avainluvut vuodelta 2022

Metsä- ja luontopääomayhtiö Finsilva Oyj on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä ja itsenäisistä metsänomistajista. Finsilva omistaa noin 130 000 hehtaaria hyvin hoidettua suomalaista metsää. Yhdistämme ympäristöarvot ja markkinatalouden laittamalla luontopääoman tuottamaan kestävällä ja kannattavalla tavalla. Liiketoimintamme ytimen muodostavat metsätalous, uusiutuva energia ja maanjalostus. Kehitämme uusia metsä- ja maankäytön muotoja, jotka perustuvat ihmisen ja yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Yhtiön vuoden 2022 liikevaihto oli 27,3 milj. euroa, ja sen omistavat Dasoksen metsärahastot ja Metsärahasto II Ky (Ilmarinen).