Finsilva Oyj ja WestWind Oy solmivat yhteistyösopimuksen tuulivoiman kehittämiseksi Kyyjärvellä, Keuruulla, Petäjävedellä ja Multialla

Suomen suurimpiin metsänomistajiin kuuluva Finsilva Oyj sekä tuuli- ja aurinkoenergian kehittämisyhtiö WestWind Oy ovat solmineet yhteistyösopimukset Pirtti-Moskuvan ja Kyyjärven Kauniskankaan tuulivoimapuistojen kehittämiseksi ja rakentamiseksi.

Suunniteltujen tuulivoimapuistojen tutkimusalue on yhteensä lähes 5 000 hehtaaria, ja Finsilva omistaa alueista merkittävän osan. Tuulivoima on uusiutuvaa energiaa ja lähes päästötöntä. Tuulivoimapuistojen rakentaminen kasvattaa kotimaassa tuotetun energian osuutta ja vähentää tuontiriippuvuutta.

Uusiutuva energia ja tuulivoima ovat osa Finsilvan uutta strategiaa.

– Uusiutuva energia, kuten tuulivoima, on globaalisti nopeimmin kehittyvä energiamuoto, ja Suomi todella tarvitsee sitä. Haluamme olla aktiivisesti mukana tässä kehitystyössä, Finsilvan toimitusjohtaja Juha Hakkarainen toteaa.

WestWindin toimitusjohtaja Pekka Purola on tyytyväinen Finsilvan kanssa solmittuihin sopimukseen.

– Sopimukset suurista yhtenäisistä maa-alueista ovat tärkeitä hankekokonaisuuden kannalta. Se mahdollistaa laajan suunnittelualueen syntymisen, jolloin sekä energiatuotannon tehokkuus että ympäristövaikutukset voidaan optimoida rinta rinnan. Tämä tukee hankkeen paikallista hyväksyntää. Olemme tehneet alueella yhteistyötä Finsilvan kanssa jo yli 20 vuotta. Nyt yhteistyömme jatkuu, kun siirrymme fossiilisen energian tuotannosta uusiutuvan energian tuotantoon, sanoo Purola.

Toimitusjohtaja Juha Hakkarainen, Finsilva Oyj, puh. 0400 870 867
Toimitusjohtaja Pekka Purola, WestWind Oy, puh. 0400 181 812

WestWind Oy on suomalainen tuuli- ja aurinkovoiman hyödyntämistä kehittävä yhtiö, hanketoimija, jonka toiminta-ajatuksena on aurinko- ja tuulivoimatuotantoon soveltuvien maa-alueiden kartoittaminen, tuulivoimapuistojen kaavoittaminen, kehitystyön rahoitus ja voimalan rakentamiseen tarvittavien lupien hankkiminen.

Finsilva on yksi Suomen suurimmista metsänomistajista, ja se omistaa noin 135 000 hehtaaria hyvin hoidettua metsää Etelä- ja Keski-Suomessa. Finsilvan tavoitteena on tuottaa taloudellista, sosiaalista ja ekologista hyvinvointia luonnosta. Yhtiö haluaa olla tunnettu edelläkävijä kestävän metsä- ja luontopääoman vastuullisessa ja monimuotoisessa hyödyntämisessä.