Neoen ja Finsilva yhteistyösopimukseen – Tavoitteena toteuttaa merkittäviä aurinkovoimahankkeita Pirkanmaalle ja Uudellemaalle

Suomen suurimpiin metsänomistajiin kuuluva Finsilva Oyj ja uusiutuvan energian tuottaja Neoen ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Sopimuksen tarkoituksena on selvittää Pirkanmaalla sekä läntisellä Uudellamaalla sijaitsevien alueiden soveltuvuutta aurinkovoimatuotantoon.

Neoen on yksi maailman johtavista riippumattomista uusiutuvan energian tuottajista. Sillä on toiminnassa tai rakenteilla yli 5,4 GW:n verran aurinko-, tuuli- ja varastointikapasiteettia yhdessätoista eri maassa. Yhtiöllä on muun muassa Ranskan suurin aurinkovoimapuisto Cestasissa (300 MWp) sekä kaksi maailmaan suurimpiin kuuluvaa akkuvarastoa: Hornsdale Power Reserve (150 MW / 193.5 MWh) ja Victorian Big Battery (300 MW / 450 MWh) Australiassa. Neoen on toiminut Suomessa vuodesta 2018 alkaen, missä yhtiölle on Hedetin tuulipoisto (81 MW), Yllikkälä Power Reserve akkuvarasto (30 MW/30 MWh) sekä parhaillaan rakenteilla oleva Mutkalammin tuulipuisto (404 MW). Suomi kuuluu Neoenin kolmen suurimman maan joukkoon 515 MW:n tuotantokapasiteetilla.

Finsilvan ja Neoenin yhteistyösopimus on merkittävä askel aurinkovoiman hyödyntämisessä Suomessa. Tutkimusalueet sijaitsevat Tampereen, Ikaalisten ja Oriveden sekä Karkkilan kuntien alueilla. Yhteismitaltaan alueet ovat noin 1900 hehtaaria.

Neoenin projektijohtaja Arto Hirvonen on tyytyväinen Finsilvan kanssa solmittuun sopimukseen: ”Neoenin ja Finsilvan sopimus mahdollistaa mittakaavaltaan ainutlaatuisen hankkeen Suomessa. Uskomme, että aurinkoenergialla on merkittävä rooli Suomessa jo lähivuosina. Aurinkovoima vähentää hiilidioksidipäästöjä ja lisää energiaomavaraisuuttamme. Toteutuessaan, tässä puhutaan merkittävästä investoinnista Suomeen. Paikallisyhteisölle uusiutuvan energian hankkeet tuovat niin työpaikkoja kuin miljoonaluokan verotulojakin.”

Myös Finsilvan toimitusjohtaja Juha Hakkarainen on tyytyväinen sopimuksen synnyttämistä mahdollisuuksista: ”Sopimus sopii erinomaisesti uuteen strategiaamme. Tulevaisuus tuo toimialallemme kiinnostavia mahdollisuuksia, joihin olemme päättäneet tarttua. Haluamme olla edelläkävijä metsä- ja luontopääoman vastuullisessa ja monimuotoisessa hyödyntämisessä.”

Uusiutuva energia on globaalisti nopeimmin kehittyvä energiamuoto, ja nykyteknologia mahdollistaa täysin uudenlaisia lisäarvopalveluita. Suomen kestävästi hoidetut metsät mahdollistavat merkittävän uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvan elinkeinosektorin.

“On hyvä, että Suomessakin selvitetään aurinkovoiman mahdollisuuksia. Isona maanomistajana tiedämme myös kuinka tärkeää, että jokaisessa kohteessa huomioidaan paikalliset olosuhteet. Nyt tehty sopimus ottaa huomioon myös metsäkadon ja biodiversiteetin kaikissa ratkaisuissaan. Hankkeiden pitää olla vaikutuksiltaan nettopositiivisia ja sitä tässä nyt lähdetään selvittämään”, Hakkarainen jatkaa.

Neoen

Neoen on yksi maailman johtavista riippumattomista uusiutuvan energian tuottajista. Sillä on toiminnassa tai rakenteilla yli 5,4 GW:n verran aurinko-, tuuli- ja varastointikapasiteettia Australiassa, Ranskassa, Suomessa, Meksikossa, El Salvadorissa, Argentiinassa, Irlannissa, Portugalissa, Jamaikalla, Mosambikissa ja Sambiassa. Lisäksi yhtiö toimii Kroatiassa, Ecuadorissa, Italiassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Neoenin lippulaivoja ovat Ranskan tehokkain aurinkopuisto Cestasissa (300 MWp) ja kaksi maailman suurinta litiumioniakkua: Hornsdale Power Reserve (150 MW / 193,5 MWh) ja Victorian Big Battery (300 MW / 450 MWh) Australiassa. Neoenin tavoitteena on, että sillä on vuoden 2025 loppuun mennessä toiminnassa tai rakenteilla yli 10 GW kapasiteettia. Neoen (ISIN-koodi: FR0011675362, pörssikoodi: NEOEN) on listattu Euronext Pariisin säänneltyjen markkinoiden A-listalla.

Lisätietoa on osoitteessa www.neoen.com ja https://neoen.com/fi/neoen-finland/

Finsilva

Finsilva tuottaa taloudellista, sosiaalista ja ekologista hyvinvointia luonnosta. Yhtenä Euroopan suurimmista yksityisistä riippumattomista metsänomistajista olemme nyt astumassa uuteen aikakauteen. Strategiamme mukaisesti teemme muutosmatkaa perinteikkäästä ja luotettavasta metsätalouden osaajasta kokonaisvaltaiseksi metsä- ja luontopääomayhtiöksi. Finsilva haluaa olla tunnettu edelläkävijä ja toimialavaikuttaja kestävän metsä- ja luontopääoman vastuullisessa ja monimuotoisessa hyödyntämisessä. Omistuksessamme on noin 135 000 hehtaaria hyvin hoidettua metsää, joista pääosa sijaitsee Etelä- ja Keski-Suomessa. Luotettavuus ja kestävä kehitys ovat kaiken toimintamme perusta. Metsien virkistysarvosta huolehtiminen ja luonnon kunnioittaminen ovat keskeisiä arvojamme ja tavoitteitamme. Finsilvan omistavat Dasoksen metsärahastot ja Metsärahasto II Ky (Ilmarinen).

Lisätietoa osoitteessa www.finsilva.fi