| Tiedotteet, Vastuullisuus

Metsäkanalintujen pesiä suojellaan koirien avulla pienpedoilta ja metsäkoneilta

Kaksi lintukoiraa katsoo kameraan

Metsäkanalintujen munia uhkaavat keväisen pesinnän aikaan sekä pienpedot että metsäkoneet. Nyt pesintäpaikkoja aletaan koirien avulla etsiä, merkitä ja suojata Saarijärvellä, Uuraisilla, Äänekoskella ja Viitasaarella. Tavoitteena on saada metsäkanalintujen kannat kasvuun.

Suomen suurimpiin metsänomistajiin lukeutuvan Finsilva Oyj:n mailla pohjoisessa Keski-Suomessa merkitään ja suojataan metsäkanalintujen pesiä kevään 2023 aikana. Finsilva omistaa noin 130 000 hehtaaria metsää, joista iso osa sijaitsee Keski-Suomessa. Taustalla on jo vuosia sitten paljon huomiota saanut toteutustapa (esim. Ylen uutinen), joka otetaan nyt osittain uudelleen käyttöön.

– Pesiä merkataan, jotta niitä osataan varoa metsäalojen maanmuokkauksessa. Samalla pesät suojataan pienpedoilta, kuten supikoirilta ja näädiltä. Tavoitteena on auttaa metsäkanalintuja onnistumaan pesinnässä, jotta kannat kasvavat. Kyse on aktiivisesta luonnonhoidosta, jonka avulla Finsilva turvaa ja lisää metsien monimuotoisuutta, Finsilvan maankäyttöasiantuntija Petri Manninen sanoo.

Saippua pitää pienpedot loitolla, keppi kaivurin

Pesien etsiminen ja merkitseminen on tarkkaan hiottua koiran ja ihmisen yhteistyötä. Aluksi koulutettu seisova lintukoira paikallistaa pesän hakkuuaukean ryteiköistä. Pesä merkitään kepillä, jonka päässä roikkuu huomionarua, jotta metsäkoneen kuljettaja osaa varoa pesäpaikkaa. Merkitsemisen jälkeen pesä ympäröidään 20–25 metrin etäisyydeltä saippualla ja värikkäällä paperinauhalla.

– Maahan vuoltu saippua peittää lintujen hajun ja sen on aiemmin todettu toimivan pesien suojaamisessa pienpedoilta. Paperinauha luo visuaalista pelotetta, Manninen kertoo.

Mukana merkintätöissä on Finsilvan asiantuntijoiden lisäksi paikallisia metsästäjiä ja koiraharrastajia. Manninen iloitsee siitä, miten hyvin idea on otettu alueella vastaan.

– On kaikille mielekkäämpää, että metsäkanalintujen kannat kasvavat. Koiratkin saavat tässä samalla hyvää koulutusta. Muutenhan nyt on koirien kiinnipitoaika, mutta maanomistajan eli Finsilvan luvalla koiria voidaan pitää vapaana, Manninen sanoo.

Media on tervetullut seuraamaan merkintää

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan ja kuvaamaan merkintätöitä. Tarkempaa tietoa tulevien merkintöjen ajankohdista ja sijainneista saa olemalla yhteydessä Petri Manniseen.

Merkintöjä tehdään Keski-Suomessa Saarijärvellä, Uuraisilla, Äänekoskella ja Viitasaarella suunnilleen toukokuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin saakka. Kohteet sijaitsevat Finsilvan omistamilla metsäaloilla, jotka on arvioitu metsäkanalintujen pesinnän kannalta potentiaalisiksi ja joilla tehdään kevään ja kesän mittaan maanmuokkaustöitä.

Lisätiedot ja kyselyt merkinnän seuraamisesta:
maankäyttöasiantuntija Petri Manninen, Finsilva Oyj
petri.manninen[a]metsagroup.com