| Tiedotteet, Vastuullisuus

Keuruun Pihlajaveden ulkoilureitiltä katosi opaste – oliko asialla 1600-luvulla eläneen noidan haamu?

Pihlajavedellä uusitaan Lieroisen lenkin opasteita kesän aikana. Yksi opaste on kadonnut epäselvissä olosuhteissa Lieroisen noidan piilopaikalta. Finsilva Oyj on ollut mukana mahdollistamassa ulkoilureitin avaamista, ja piilopaikka sijaitsee Finsilvan mailla.

Pihlajavedellä tapahtuu kummia. Lieroisen lenkki -nimisen ulkoilureitin yksi opasteviitta katosi keväällä jäljettömiin. Merkillistä asiasta tekee se, että kadonnut opaste ohjeisti reitin varrella sijaitsevalle Lieran piiloluolalle, jota seudulla 1600-luvulla asunut kuuluisa noita Antti Lieroinen tiettävästi käytti piilopaikkanaan. Reittiä ylläpitävän Pihlajaveden kyläyhdistyksen puheenjohtaja Juha Käppi ei ota suoraan kantaa noidan osallisuuteen opasteen katoamisessa.

– Tarinan mukaanhan noita Lieroinen vetäytyi aina välillä kotitaloltaan luolalle piiloon vainoajiltaan, ja nyt luolalle vievät opasteet olivat tosiaan mystisesti hävinneet. Ehkä kyse on ihan tavallisesta ilkivallasta, mutta voihan olla, että noidan haamu ei halua ihmisten löytävän piilopaikalleen. Kyllähän Lieroisen noidan haamun kerrotaan edelleen kulkevan vanhoilla kotikonnuillaan, Käppi pohtii.

Siirtolohkareen ja kallion muodostama piiloluola
Kuvassa oleva Lieran piiloluola on syntynyt jääkauden aikana liikkuneen siirtolohkareen jäätyä sopivasti alla olevien kivien ja kallion varaan. Kuvaaja: Juha Käppi

Olipa kyseessä mystiikkaa tai ei, opasteiden katoaminen aiheuttaa reitin ylläpitäjälle kustannuksia ja vaivaa. Tällä hetkellä paikalla on väliaikaiset opasteet. Uudet opasteet on tarkoitus saada paikoilleen elokuussa Pihlajavedellä järjestettäviin Erämaapäiviin mennessä.

– Kyläyhdistyksemme ylläpitää yhteensä yli 60 kilometrin edestä opastettuja ulkoreitistöjä ja tämä oli onneksi ensimmäinen kerta, kun vastaavaa ilkivaltaa on tapahtunut, Käppi toteaa.

Maanomistajat suopeita ulkoilureiteille

Reilun 12 kilometrin mittainen Lieroisen lenkki kulkee lähes neljän kilometrin matkalta Finsilvan mailla. Reitti kulkee mäntykankaisessa maastossa ja piipahtaa artikkelin pääkuvassa näkyvän kirkasvetisen Valkeisen rannalla (pääkuvan kuvaaja: Juha Käppi).

Kuten muutkin reitin varrella olevat maanomistajat, on Finsilva allekirjoittanut reittiä ylläpitävän Pihlajaveden kyläyhdistyksen kanssa korvauksettoman ulkoilureittisopimuksen. Sopimus mahdollistaa ulkoilureittiin liittyvien opasteiden pystyttämisen ja reitistä kertomisen julkisesti.

– On ilahduttavaa, että suurin osa maanomistajista suhtautuu positiivisesti ulkoilureitteihin ja antaa maitaan korvauksetta käyttöön. Eihän tällainen toiminta oikein onnistuisi, jos sopimuksia varten pitäisi budjetoida rahaa, Käppi sanoo.

– Finsilva suhtautuu myönteisesti kaikkiin metsien virkistyskäyttöä edistäviin hankkeisiin, jollaisesta Lieroisen lenkki on erinomainen esimerkki. On hienoa, että voimme olla tällä tavoin mukana tukemassa paikallista elinvoimaa ja tuottaa niin lähiseudun ihmisille kuin kauempaakin tuleville retkeilijöille luontoelämyksiä, Finsilvan maankäyttöasiantuntija Antti Ala-Myllymäki sanoo.

Lieroisen lenkki

• sijaitsee Keuruun Pihlajavedellä
  • perustettu vuonna 2020
  • n. 12,5 km pitkä rengasreitti